Σελίδες

"Επίδειξη ισχύος" της ελληνικής ναυτιλίας στα φετινά Ποσειδώνια


Του Ηλία Γ. Μπέλλου 


Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται και επίσημα από χθες το απόγευμα η μεγαλύτερη συνάντηση της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας στην Αττική με την παρουσία εκατοντάδων επιχειρηματιών από όλες τις γωνιές της Γης. 


Τα φετινά «Ποσειδώνια» συγκέντρωσαν, παρά την αβεβαιότητα για τις οικονομικές προοπτικές της χώρας αλλά και την κρίση στις διεθνείς ναυλαγορές, το μεγαλύτερο αριθμό εκθετών και επισκεπτών από κάθε άλλη στιγμή της Ιστορίας της ποντοπόρου. 


Αναδεικνύεται έτσι για μια ακόμα φορά ο ρόλος του ενός από τους δύο εθνικούς «πρωταθλητές» της ελληνικής οικονομίας, με τον άλλο να είναι ο τουρισμός. 


Η ναυτιλιακή εκδήλωση που πραγματοποιείται στην Ελλάδα κάθε δύο χρόνια έχει εφέτος 1.870 εκθέτες από 87 χώρες και 17.000 επισκέπτες. Στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo στο αεροδρόμιο συγκεντρώθηκε χτες το βράδυ, οπότε και τα επίσημα εγκαίνια, ολόκληρη η επιχειρηματική ραχοκοκαλιά της εμπορικής ναυτιλίας με ηχηρό παρών όχι μόνο από τους Έλληνες αλλά και τους Ασιάτες, τους Ευρωπαίους και τους Αμερικανούς. Πλήθος επισήμων κυβερνητικών εκπροσώπων, ξένων διπλωματών και ναυτιλιακών φορέων παρευρέθηκαν στην τελετή έναρξης που έγινε με τη παρουσία του Πρωθυπουργού της Ελλάδας, κ. Παναγιώτη Πικραμμένου. 


Με 17.000 εργαζόμενους σε ποντοπόρα και σημαντικό αριθμό εργαζόμενων στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα, συνολικά 200.000 εργαζόμενοι ασχολούνται άμεσα και έμμεσα στις δραστηριότητες που σχετίζονται με την ναυτιλία υπογράμμισε κατά την ομιλία του στην τελετή εγκαινίων ο υπηρεσιακός Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Γιάννης Στουρνάρας. 


Ο Γ. Στουρνάρας απεκάλυψε δε, πως σύμφωνα με αδημοσίευτη μελέτη του ΙΟΒΕ, η προσέλκυση όλων των δραστηριοτήτων των Ελλήνων εφοπλιστών στη Ελλάδα θα μπορούσε να δημιουργήσει εγχώρια προστιθέμενη αξία 26 δισ. ευρώ (έναντι των περίπου 10 δισ. ευρώ σήμερα), ενώ με τις άμεσες και έμμεσες δραστηριότητες που θα αναπτύσσονταν ως συνέπεια γύρω από τον κόμβο της ναυτιλίας η ανεργία στον τόπο μας θα μπορούσε να μειωθεί κατά 35%. 


Προεκλογικές κραυγές 


Αυτά, την ώρα που οι κάθε λογής προεκλογικές πολιτικές κραυγές αναφορικά με την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ποντοπόρου στην Ελλάδα απειλούν να οδηγήσουν σε μαζική έξοδο ναυτιλιακών επιχειρήσεων σε «φιλόξενα» ανταγωνιστικά κέντρα όπως το Λονδίνο, η Σιγκαπούρη ή το Μόντε Κάρλο. 


Τα «Ποσειδώνια» είναι γνωστό ότι προσφέρουν έναν μοναδικό συνδυασμό επιχειρηματικής δραστηριοποίησης και ευκαιρίες δικτύωσης, καθιστώντας την έκθεση πολυαναμενόμενο γεγονός-ραντεβού για τον κλάδο. 


Εθνικός και παγκόσμιος πρωταθλητής 


Ένα από τα κύρια θέλγητρα των Ποσειδωνίων για τις μεγαλύτερες ναυπηγικές και άλλες συναφείς με την ναυτιλία και τις μεταφορές εταιρείες του κόσμου, είναι η παρουσία των Ελλήνων εφοπλιστών και των εκπροσώπων τους, που διαθέτουν συλλογικά το μεγαλύτερο εμπορικό στόλο του κόσμου. Ένας στόλος από 3.325 πλοία συνολικής χωρητικότητας 227 εκατομμυρίων dwt και μέσης ηλικίας 10,5ετών. 


«Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως, πέραν της παγκόσμιας ηγετικής τους θέσης, συνεχίζουν να δίνουν δυναμικά το παρών με σημαντικές παραγγελίες ιδίως στον τομέα της μεταφοράς ξηρού φορτίου, που αντιστοιχεί στο 62% των ελληνικών παραγγελιών κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους», ανέφερε ο Project Director των Εκθέσεων «Ποσειδώνια», κ. Θεόδωρος Βώκος. «Πρόκειται για μια απτή απόδειξη του ότι η ελληνική ναυτιλία παραμένει ο μεγαλύτερος παίκτης στην αγορά νέων πλοίων, υπηρεσιών και εξοπλισμού πλοίων». 


Ο ελληνικός εφοπλισμός σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κατά τη δεκαετία 2000-2011 συνεισέφερε στην ελληνική οικονομία συνολικά 154 δισ. ευρώ, ποσό ισοδύναμο με το 50% του δημόσιου χρέους της χώρας το 2009, το τελευταίο δηλαδή προ μνημονίου έτος. 


Δυναμικό παρών της Κίνας 


Η κινεζική ναυπηγική βιομηχανία έχει την ισχυρότερη παρουσία, με δεκάδες εταιρείες-εκθέτες ενώ συνολικά 21 κράτη από την Αφρική, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, τη Λατινική Αμερική και την Ασία έχουν δεσμεύσει εθνικό εκθεσιακό χώρο στα φετινά Ποσειδώνια. 


Στα εθνικά περίπτερα της Ασίας συγκαταλέγονται αυτά της Ιαπωνίας, της Νότιας Κορέας και της Σιγκαπούρης, ενώ σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, το 76% των 2.066 σκαφών που δραστηριοποιούνται σήμερα υπό ελληνική σημαία κατασκευάστηκαν σε κινεζικά και νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία. 


Για πρώτη φορά τα «Ποσειδώνια» εστιάζουν και στον τομέα της κρουαζιέρας, λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες εξελίξεις, δηλαδή την ανατολή της μετά-καμποτάζ εποχής. 


«Οι εκθέτες και οι επισκέπτες μας θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μία μεγάλη ποικιλία σεμιναρίων για σημαντικά ναυτιλιακά θέματα που αφορούν τη ναυπήγηση, τη χρηματοδότηση, τις ναυλώσεις, τις περιβαλλοντικές πολιτικές και τις νέες τεχνολογίες, όλα εντός των άνετων εγκαταστάσεων του Metropolitan Expo», δήλωσε ο Θεόδωρος Βώκος, Project Director των Εκθέσεων «Ποσειδώνια». 


Έσοδα 50 εκατ. ευρώ από τους επισκέπτες 


Ο Θεόδωρος Βώκος σε πρόσφατες εκτιμήσεις του υπογράμμισε πως τα «Ποσειδώνια» συνεπάγονται έσοδα της τάξης των 50 εκατομμυρίων ευρώ για τις επιχειρήσεις της Αθήνας και του Πειραιά που παρέχουν υπηρεσίες φιλοξενίας, μεταφοράς, κατασκευής περιπτέρων, σίτισης, ψυχαγωγίας και διοργάνωσης εκδηλώσεων. 


Τα «Ποσειδώνια 2012» τελούν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, του Δήμου Πειραιώς, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας, της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και της Ένωσης Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων. 


«Μήνυμα αισιοδοξίας για όλους τους Έλληνες» 


Στην ομιλία του ο Πρωθυπουργός Παναγιώτης Πικραμμένος απευθυνόμενος σε ένα σημαντικό ελληνικό και διεθνές ακροατήριο, που περιλαμβάνει τους επικεφαλής τις παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας, δήλωσε: 


«Η παρουσία και στα φετινά Ποσειδώνια ενός σημαντικότατου αριθμού εκθετών, καθώς και μεγάλου αριθμού εκπροσώπων από την διεθνή οικονομική, τραπεζική και ναυτιλιακή κοινότητα είναι μια ‘ψήφος εμπιστοσύνης’ στην ελληνική ναυτιλία και κατ’ επέκταση στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Ένα μήνυμα αισιοδοξίας για όλους τους Έλληνες. Τη στιγμή αυτή έχουμε πρώτα απ’ όλα ανάγκη να προβάλουμε τα θετικά παραδείγματα των ανθρώπων που μοχθούν και πετυχαίνουν στο στίβο της πραγματικής οικονομίας, παράγοντας αξία και θέσεις εργασίας. Ο ναυτιλιακός τομέας χαρακτηρίζεται από το ιδιωτικό επιχειρηματικό – ιδιοκτησιακό πρότυπο της επιχείρησης που λειτουργεί βάσει των αρχών της ελεύθερης αγοράς και του ανταγωνισμού αποδεικνύοντας τον δυναμισμό και την ανθεκτικότητά του επί δεκαετίες». 


Στη συνέχεια τόνισε τα εξής: 


«Έχουν γίνει, πολλά. Μπορούν και πρέπει να γίνουν όμως ακόμη περισσότερα προκειμένου να σταθούμε στο ύψος των απαιτήσεων της σημερινής εποχής. Είναι χρέος της Πολιτείας να στηρίξει και να σεβαστεί την ιδιαίτερη δυναμική του κλάδου που έχει φέρει την ελληνική ναυτιλία στην κορυφή του κόσμου. Αντίστοιχα καλώ και τους Έλληνες εφοπλιστές να στηρίξουν την πατρίδα σε αυτή τη δύσκολη στιγμή. 


Έχετε ‘βάλει πλάτη’ πολλές φορές στα δύσκολα. Σήμερα όμως περισσότερο από ποτέ η Ελλάδα έχει ανάγκη από νέες επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας, από ρευστότητα. Και εσείς οι άνθρωποι της ναυτιλίας μπορείτε να συμβάλετε καθοριστικά στον τομέα αυτό». 


Η κρουαζιέρα δημιουργεί έσοδα που υπερβαίνουν τα 360 εκατ. ευρώ 


Ο Πρωθυπουργός έκλεισε την ομιλία του με αναφορά στον ρόλο της κρουαζιέρας. «Μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, σήμερα η κρουαζιέρα δημιουργεί έσοδα που υπερβαίνουν τα 360 εκατ. ευρώ», σημείωσε. «Θέλουμε και μπορούμε, αν κινηθούμε έξυπνα και μεθοδικά, να διπλασιάσουμε τα έσοδα αυτά σε 700 εκατ. το χρόνο, να διπλασιάσουμε τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας που διακινούνται μέσω του Πειραιά, από 2,5 εκατομμύρια που είναι σήμερα, σε 5 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2016. Αυτός πρέπει να είναι ο στρατηγικός μας στόχος για τον Πειραιά. Το πρώτο λιμάνι της χώρας να παραμείνει πρώτο λιμάνι της Μεσογείου. Πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση αυτή». 


«Διέξοδος στην ανεργία» 


Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Ιωάννης Στουρνάρας, δήλωσε: 


«Με δεδομένο τον ρόλο που διαδραματίζει στις θαλάσσιες μεταφορές, η πρόοδος και η βελτίωση της ελληνικής ναυτιλίας είναι εθνικής σημασίας. Το μέγεθος και η συνεισφορά της στην εθνική οικονομία επιτρέπουν την καθοριστική συμβολή στην απασχόληση, τις επενδύσεις, την επιχειρηματικότητα. Η ιδιαιτερότητα της εποχής υπενθυμίζει ότι η αποδεδειγμένα ανταγωνιστική και πρωτοπόρος ελληνική ναυτιλία μπορεί να συμβάλλει στην αναζήτηση εξόδου από την οικονομική και κοινωνική κρίση, μπορεί να μειώσει την ανεργία, ιδιαίτερα των νέων». 


Σύμφωνα με αποτελέσματα αδημοσίευτης μελέτης του ΙΟΒΕ η προσέλκυση όλων των δραστηριοτήτων των Ελλήνων εφοπλιστών στη Ελλάδα θα μπορούσε να δημιουργήσει εγχώρια προστιθέμενη αξία 26 δισ. ευρώ (έναντι του περίπου 10 δισ. ευρώ σήμερα), ενώ με τις άμεσες και έμμεσες δραστηριότητες που θα αναπτύσσονταν ως συνέπεια, γύρω από τον κόμβο της ναυτιλίας η ανεργία στον τόπο μας θα μπορούσε να μειωθεί κατά 35%! 


Οφείλουμε να αναπτύξουμε πρωτοβουλίες που θα επικουρούνται από ένα σύγχρονο και σταθερό φορέα διοίκησης των θεμάτων. Άξονας, ένα αυτοτελές Υπουργείο Ναυτιλίας, με δομές που θα υπηρετούν αποτελεσματικά τον κρίσιμο τομέα ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας ώστε να διατηρηθεί η αξιοθαύμαστη ναυτική και ναυτιλιακή μας παράδοση, με την Ελληνική Ναυτιλία να συνεχίσει να συνδέει τις θάλασσες του κόσμου και να ωφελεί την Ελλάδα», κατέληξε ο Υπουργός. 


«Η ναυτιλία δεν είναι μέρος του προβλήματος, αλλά μέρος της λύσης» 


Ο Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής των Ποσειδωνίων, κ. Ιωάννης Λύρας, δήλωσε: «Η ελληνική ναυτιλία όπως και τα Ποσειδώνια είναι καθαρόαιμα επιτεύγματα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας με επιχειρηματικό μοντέλο που το χαρακτηρίζουν η ευελιξία, η προσαρμοστικότητα, η αυτονομία και το σθένος. Όπου οι παραδοσιακές αξίες της εργατικότητας, της ευρηματικότητας, της συνέπειας και της προσωπικής ευθύνης δεν χρειάζεται να θεσμοθετούνται γραφειοκρατικά. Η ναυτιλία είναι το κατ’ εξοχήν όχημα του παγκόσμιου διακρατικού εμπορίου και όπως και άλλοτε έτσι και τώρα θα καταστεί μοχλός για την έξοδο από την εθνική και παγκόσμια κρίση. Η ναυτιλία δεν είναι μέρος του προβλήματος, αλλά μέρος της λύσης του». 


«Πρωταγωνιστής στην ανάκαμψη» 


Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Θεόδωρος Βενιάμης στην ομιλία του ανέφερε: «Πέρα από μια ναυτιλιακή Έκθεση διεθνούς κύρους, η επιτυχία των Ποσειδωνίων δείχνει την ανθεκτικότητα και τον δυναμισμό του ναυτιλιακού τομέα ως το βασικό όχημα του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο για ακόμη μια φορά θα είναι ο κύριος πρωταγωνιστής στην ανάκαμψη της οικονομίας που όλοι χρειαζόμαστε και επειγόντως αναμένουμε. Η Ελλάδα με την μεγάλη ναυτική ιστορία της, είναι σε θέση να το διαβεβαιώσει». 


«Γέμισαν τα ξενοδοχεία» 


Τέλος, ο κ. Θεμιστοκλής Βώκος, Πρόεδρος των Εκθέσεων Ποσειδώνια, υπογράμμισε ότι «η Ελλάδα μόνο κέρδος έχει από τα επιτεύγματα και τις επιτυχίες των καραβοκύρηδων και των ανθρώπων της θάλασσας που έγιναν πλοιοκτήτες με το σπαθί τους, συναγωνιζόμενοι διεθνώς δυνατούς ανταγωνιστές χωρίς κρατικές ενισχύσεις και δημιουργώντας το μεγαλύτερο ανεξάρτητο εμπορικό στόλο στο κόσμο. 


Χαιρετίζουμε τους 1800 εκθέτες από 87 χώρες και τους 20.000 επισκέπτες της έκθεσης που ήρθαν από τα πέρατα της γης – και που όλοι μαζί γέμισαν τα ξενοδοχεία της Αθήνας και του Πειραιά και τόνωσαν τον τουρισμό υψηλής απόδοσης με την παρουσία τους στη χώρα μας σε αυτή την δύσκολη περίοδο για τον τουρισμό μας».




Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου