Του Βασίλη Γεώργα
Υπό τον στενό έλεγχο του Κράτους περνά πλέον με νόμο η λειτουργία των επιμελητηρίων και κυρίως η διαχείριση των οικονομικών τους, προκειμένου να καμφθούν οι πιέσεις της Τρόικας και του ΣΕΒ για κατάργηση της ετήσιας εισφοράς και της υποχρεωτικής εγγραφής των επιχειρήσεων στα μητρώα τους.
Τυχόν υιοθέτηση αυτών των προτάσεων θα ισοδυναμούσε με λουκέτο για τα περισσότερα από τα 75 επιμελητήρια της χώρας, καθώς οι εισφορές των μελών τους και το κόστος της εγγραφής αποτελούν το κυριότερο έσοδο που χρηματοδοτεί την λειτουργία τους. Ήδη τα επιμελητήρια έχουν απολέσει το μεγαλύτερο μέρος από τα αποθεματικά τους ύψους 66 εκατ. ευρώ που ήταν κατατεθειμένα στην Τράπεζα της Ελλάδος λόγω της κατάρρευσης της αγοράς των ομολόγων και το επικείμενο «κούρεμα».
Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου έχει ήδη παρουσιάσει στην Τρόικα το σχετικό νομοσχέδιο για την αναμόρφωση της επιμελητηριακής νομοθεσίας, κεντρική ιδέα του οποίου είναι ότι οι αποφάσεις για τα οικονομικά θέματα των επιμελητηρίων θα λαμβάνονται πλέον όχι από τις διοικήσεις τους, αλλά από τον εκάστοτε υπουργό Ανάπτυξης, ενώ οι δαπάνες τους θα υπόκεινται σε δημόσιο έλεγχο.
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που διοικήσεις επιμελητηρίων έχουν καταγγελθεί για κατασπατάληση πόρων από συνδρομές και κοινοτικές επιχορηγήσεις, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις υπέρογκες δαπάνες για την κατασκευή ιστοσελίδων κόστους 200.000-350.000 ευρώ, τις υπέρογκες αποζημιώσεις μελών για τη συμμετοχή τους σε επιτροπές (άγγιζαν το 1 εκατ. ευρώ), τις υπερτιμολογημένες υπηρεσίες κ.ά.
Ο αντίλογος από την άλλη λέει ότι από τη στιγμή που η διαχείριση των οικονομικών θα αποτελεί υπουργικό «προνόμιο», τα επιμελητήρια κινδυνεύουν να καταστούν υποχείρια των εκάστοτε Κυβερνήσεων και ο ήδη υποβαθμισμένος ρόλος των περισσότερων που εξαντλείται πλέον στην άσκηση συντεχνιακού-επιχειρηματικού συνδικαλισμού, και στο στήσιμο μηχανισμών προσωπικής προβολής, να απαξιωθεί περαιτέρω.
Το σχέδιο νόμου πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή το επόμενο διάστημα από το υπουργείο
Ανάπτυξης και σύμφωνα με τις βασικές διατάξεις του προβλέπεται ότι:
-Ο εκάστοτε υπουργός Ανάπτυξης θα είναι αυτός που πλέον θα καθορίζει, μετά από πρόταση της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, το ανώτατο και κατώτατο όριο των ετήσιων συνδρομών και το ύψος των λοιπών δικαιωμάτων και τελών για τα μέλη των επιμελητηρίων. Ο ίδιος επίσης θα καθορίζει τα κριτήρια με βάση τα οποία θα επιβάλλονται οι χρεώσεις. Μέχρι σήμερα οι ετήσιες συνδρομές καθορίζονται με απόφαση των διοικητικών συμβουλίων των Επιμελητηρίων. Σημειώνεται πως το ύψος της συνδρομής ξεκινά στα περισσότερα επιμελητήρια από 50 ευρώ ετησίως για τις ομόρρυθμες εταιρείες που είναι και η πλειονότητα των μελών, φτάνει στα 420 ευρώ για τις ανώνυμες εταιρείες και εκτοξεύεται μέχρι τα 950 ευρώ για τις τράπεζες.
- Για να εγκριθεί ο προϋπολογισμός κάθε επιμελητηρίου θα απαιτείται πλέον η προσκόμιση αποδείξεων από τις τράπεζες ώστε να αποδεικνύεται η κατάθεση των ποσών για την προηγούμενη οικονομική χρήση. Αν δεν προσκομίζονται οι σχετικές αποδείξεις ο προϋπολογισμός δεν θα εγκρίνεται, με εξαίρεση τις δαπάνες που αφορούν στη μισθοδοσία του προσωπικού. Σήμερα ο προϋπολογισμός υποβάλλεται για τελική έγκριση στο υπουργείο Ανάπτυξης κάθε Δεκέμβριο, ενώ τον Απρίλιο συντάσσεται από το διοικητική επιτροπή των Επιμελητηρίων ένας απολογισμός που υποβάλλεται επίσης στο υπουργείο.
- Όλες οι συμβάσεις προμηθειών προϊόντων, υπηρεσιών και ανάθεσης εκτέλεσης εργασιών των επιμελητηρίων θα διενεργούνται πλέον σύμφωνα με τον Κανονισμό Προμηθειών του Δημοσίου. Με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο κάθε δαπάνη, προμήθεια υλικού, ανάθεση έργου, κ.ά. διενεργούνται μόνο με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου με παρέκκλιση από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις περί δημοσίου λογιστικού, κρατικών προμηθειών και εκτελέσεως δημοσίων έργων. Ειδικά για μικρές δαπάνες (κάτω των 9.000 ευρώ) δεν απαιτείται καν διενέργεια διαγωνισμού.
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου